Neredensem

"Yaşadığı ülkeye toz kondurmayanlar yufka yürekli, tüm dünyayı evi bilenler güçlü kudretli, nereye gitse yabancılık çekenlerse tamamına ermiş kimselerdir." (Beyimin siparişi bir kitaptan, yarı çeviri yarı uyduru)

"Nereden geldiğimi sorma, nereye ait hissettiğimi sor" diye başlığını yine yarı çeviri yarı uyduru bir şekilde aktarmak istediğim bir TED vidyosu geçtiğimiz hafta beni kolumdan yakalayınca "neredensem" diye bir başlık açıp taslaklarıma kaydetmiştim. Oldum olası ordan oraya bir hayat yaşadığım ve belki de daha önemlisi benim diyebildiğim alan, eşya, kişi gibi aitliklerime fazla güvenemediğim için bu konu fazlasıyla merakımı kurcaladı.

Neredenim ben, pasaportumda yazan T.C. ne demeye geliyor? Beni anlatmaya koca bir millet sanrısı yetebilir mi?

Linkini sonda paylaştığım konuşmada, konuşmacı aitliklerimizi 3R'nin belirlediğini söylüyor:

R-ituals
R-elationships
R-estrictions

Gününü nasıl yaşadığın/alışkanlıkların, kimlerle görüşüp irtibatta kaldığın/kimleri dışarda bırakmayı seçtiğin ve ne yapıp ne yapamayacağını senin dışında belirleyen sınırlar bunlar.

Konuşmacının derdi cümleyi öyle değil de şöyle kurmak değil. Onun amacı, ülke sınırlarına denk düşen alanlarda birbirimize eşleşmeye çalışırken deneyimlerimizin ne kadar milletler üstü olduğuna dikkat çekmek. Ve birbirimizi tanımak için haritalardaki sınırlar yerine yaşanmışlıklara bakmamız gerektiğine dair naçizane bir öneride bulunmak.

Bu noktadan düşününce diyebilirim ki Türküm ya da Türkiyeliyim lafı bana dair hiçbir şey anlatmıyor. Oradan oraya çocukluğum, zaman içinde geliştirdiğim hassasiyetlerim, deli yanlarım, içinde bulunduğum en son macera ve gelecek bölümlerde anlatabilirim ben hikâyemi. Neredensem...

Meraklısına: https://www.ted.com/talks/taiye_selasi_don_t_ask_where_i_m_from_ask_where_i_m_a_local?language=en
Resim: Fool's Cap Map of the World (burda buldum: https://www.pinterest.com/pin/514465957403698002/)

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dillerden düşmeyen 12 Arapça ifade

Norveççe Öğrenmeye Nereden Başlamalı?

Norveç'in "ayıp" gençlik dizisi: Skam