Yasmine Hamdan kafası: Kozmopolitik indie pop

"Aldatılmış vatandaşım ben. Güvenlik durumunun rehinesi, terk edilmiş vatandaş..."

Şarkıcı Yasmine Hamdan, Oslo World festivali kapsamında dün akşam Parkteatret'de bir konser verdi. Festivalin "kozmopolitik indie pop" olarak tanımladığı, Hamdan'ın kendi değişiyle "üçüncü kuşak, göçmen" bir müzik deneyimiydi konser. Rock'tan elektroniğe uzanan, kaotikliğe bel kıvıran, kendini ciddiye almayan ama değersizleştirmeyen...
Fotoğraf festivalin Facebook sayfasından...

Feyruz'suz olur mu hiç?

Konser öncesi partide hem müziklerin, hem de mekândaki Arapların coşkusuyla "dünyayı Oslo'ya getiren festival" gerçekten de dediğini yaptı. Kimine göbek attıran, kimine utangaç bakışlarla göbek atanları izlettiren şarkılardan bazıları şunlardı:

Fairuz - Al Bostah
Alsarah & The Nubatones - Habibi Taal (Jeremy Sole Remix Feat. Clap! Clap! & Beats Antique)
Balkan Beat Box - Habibi Min Zaman
Simone - Tany Tany
Guitara Band - Ya Ghali
Nadia Moustafa - Salamat

Popülizmin panzehiri avangart

Yasmine Hamdan sahneye çıktığındaysa müzik apayrı bir boyut kazandı. Kayıtlarından son derece farklı düzenlemelerle seslendirilen şarkıların tam anlamıyla "kafa yapan" bir hâli vardı. Uluslararası bilinirliği olan bir şarkıcının Arapça müzik yapmaya devam etmesi de bu yıl avangart temasıyla yola çıkan festivaldeki popülizm tartışmasının somut örneklerinden biriydi.

Girişte verdiğim alıntı, Hamdan'ın son albümünden "Balad"a ait. Klibiyle birlikte "hem insana dokunan, hem de tam bir keşmekeş" dediği Beyrut'un "party animal" olmayan yüzünü gösteriyor. Aynı albümden "La Ba'den"in klibi de şarkıcının törpülenmiş, shop'lanmış anlatılara olan mesafesine güzel bir örnek bence.

"Ben sizi birine benzettim, ben sizi kendinize benzettim"

Herkesi delicesine dans ettiren bir şarkısının ardından "ya bu şarkı aslında bayağı eleştirel, bayağı politik" deyip kahkahasını patlatan, sahnede çıplak ayağına batabilecek bir şey gördüğünde "mm, çok seksi" diyen, kendine hayran etmeye çalışmadan hayran bırakan bir şarkıcı Hamdan. Hayata dokunan konuları şarkılaştırmayı seviyor. Eline çift mikrofon alıp birinde tacizciyi, diğerinde ise genç bir kadını seslendirdiği "Aziza" şarkısının tam #MeToo'luk olduğunu da seyircilere açıklıyor.

Yaşadığı zamana not düşme, sözünü sakınmama ve bunu ustalıkla yapma konusunda Kalben'in "Ben Her Zaman Sana Aşıktım"ı geliyor aklıma: "Cennetin sahibi karnı burnunda hamile, ama yer vermiyor otobüsteki hergele." Hamdan, bana tam olarak bu hissi verdi diyebilirim.

Uzun lafın kısası, beklentilerimin kat kat üzerinde bir performanstı. Yasmine Hamdan şehrinize gelirse sakın ama sakın kaçırmayın!

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dillerden düşmeyen 12 Arapça ifade

Norveççe Öğrenmeye Nereden Başlamalı?

Norveç'in "ayıp" gençlik dizisi: Skam